2013 m. rugsėjo 13 d., penktadienis

PMI mažiesiems


Pradedant CoRT pamokėles mažiesiems pirmiausia reikia įvertinti bent trejetą veiksnių:
  • Protinės raidos etapą;
  • Kalbos raidą - klausymo, kalbėjimo, skaitymo ir rašymo įgūdžius;
  • Dėmesio sukaupimo ir išlaikymo gebėjimus.

Atsižvelgiant  į šiuos veiksnius reikės parinkti tinkamą įrankio įvaldymo lygmenį ir adaptuoti metodiką

Ankstyvajame mąstymo lavinime operavimas abstrakčia mąstymo įrankio sąvoka keičiamas operavimu fiziniu objektu: kortele, lazdele, kepurėle, batu ar kt. "Pakelk į viršų PMI lazdelę ir pasakyk pliusus." "Nuleisk PMI lazdelę žemyn ir pasakyk minusus"

Mąstymo proceso refleksija mažiesiems supaprastinama iki trumpo vaikų dėmesio atkreipimo į pozityvius mąstymo patirties elementus: "Kaip smagu buvo mąstyti Kokių įdomių minčių vaikai sugalvojo!". Nuo mokinių darbo apmąstymo balsu iš lėto galima pereiti prie klausimų: "Kaip patiko? Ar buvo lengva? Kas buvo sunku?"

Reikia žinoti, kad pilnas PMI įvaldymas kartais yra nemažas iššūkis net suaugusiam žmogui, o vaikui reikia savo protą parengti nuosekliam esminių mąstymo principų įsisavinimui. PMI įvaldyme galima išskirti šešis lygmenis:
  1. Kad ne daiktas, idėja ar veiksmas yra blogas ar geras, o yra dalykų, kurie tą daiktą, idėją ar veiksmą daro blogu. Nuo "patinka"/"nepatinka", "geras"/"blogas" reikia pereiti prie "patinka, nes...", "tame gerai yra ...". Galime vaikų paklausti "Kas gero leduose?"
  2. Kitas didelis šuolis yra supratimas, kad "Mėnulis turi dvi puses: šviesią ir tamsią", kad "tas pats dalykas turi gerų ir blogų pusių"
  3. Net ir suaugusiems sunku įtvirtinti nuostatą, kad "į pliusus reikia pažiūrėti pirmiausia, o tik paskui ieškoti minusų". Ši pozityvaus mąstymo nuostata turėtų būti plėtojama jau ikimokykliniame amžiuje.
  4. Manau, kad pradinukai turėtų mokytis peržengti vertinimą (pliusus ir minusus) ir pradėti ieškoti "Kas iš to gali būti?" "Kaip tai gali būti panaudota?" (įdomios galimybės) Taip bus pakloti konstruktyvaus mąstymo pagrindai.
  5. Pradinukai gali išeiti ir į instrumentinį lygmenį ir PMI atlikti kaip nuoseklią trijų mąstymo veiksmų seką, reaguojant į pateiktą idėją. Tai patvirtino ne viena pradinių klasių mokytoja, išbandžiusi CoRT 1 programą savo pamokose.
  6. Aukščiausias PMI įvaldymo lygmuo pasiekiamas, kai PMI grupėje padeda realizuoti paralelinio mąstymo principą. Vaikai visi vienu metu mąsto apie pliusus, paskui visi kartu peržiūri minusus, o tada kartu kimba į įdomių galimybių paiešką.
Tik ugdymu užsiimantys tėvai ir mokytojas gali spręsti, nuo kurio lygmens pradėti. Man žinoma pradinio ugdymo patirtis leidžia teigti, kad šeši, aukščiau paminėti, PMI įvaldymo lygmenys gali būti sėkmingai realizuoti pradinėje mokykloje. Manau, kad su pirmais trimis lygmenimis galima iš lėto pradėti dirbti ikimokykliniame amžiuje.

Reikia žinoti, kad CoRT pamokų kortelės yra parengtos amžiaus tarpsniui nuo paauglystės, kada yra visos prielaidos refleksyviam mąstymo įrankių perėmimui: abstraktus mąstymas ir refleksija. Mažesniesiems reikės tiek turiniu, tiek ir forma skirtingos medžiagos.

Apie dBT metodiką mažiesiems dar rašysiu kituose pranešimuose, nes būtina aptarti, kaip galima realizuoti kiekvieną lygmenį ir kokią medžiagą būtina pasirengti.

Komentarų nėra: